torsdag 29 april 2010

Skola och valborg

Sitter och förbereder lite inför vår gruppträff imorgon. Har letat fram böcket till vårt vetenskapliga arbete vi ska göra. Vi var först inne på att undersöka reklamens inverkan på barn men vi insåg ganska snabbt att det var alldeles för svårt att begränsa oss så istället gjorde vi det så enkelt för oss att vi ska titta på genus i dramaundervisningen i en klass. Inte alls lika spännande men det får duga :)

Imorgon är vi bjudna på grillkväll i Haninge, jag är chafför som vanligt även om det är ganska smidigt för oss att ta oss dit men det är skönt att kunna ta bilen hem på kvällen/natten. Är ju mer eller mindre nykterist ändå så jag överlever.

Vi var och veckohandlade i ikväll och stötte på Sarah och Danne inne på Maxi. Träffas så sällan att det verkligen är dags att ändra på det nu! Det är många man vill boka in en middag eller fika med men för att hinna det skulle man behöva mycket längre helger. På två, tre dagar hinner man inte mycket. Handlade i alla fall lite bakgrejor så nu ska det bli kanelbullar och cupcakes. Christian fyller ju år på torsdag och han är inte så förtjust i tårta.

2 kommentarer:

Glamour-Och-Fläskpannkaka sa...

jag vet inte om jag kan hålla med om att titta på genus är lätt!
Det är ju nåt att bita i. Mycket både dolda och synliga mönster!
Barn är ju präglade tidigt.(jobbar själv med jämställdhet i en klass)

Isabelle sa...

Nej, enkelt är det absolut inte men det är lättare att begränsa sig (vilkent var det jag menade, men jag kanske formulerade mig lite klumpigt) vilket vi måste göra. Skulle vi undersöka hur reklamen påverkar skulle vi behöva mycket mer tid och det är något vi inte har samt att det är svårare att begränsa området. Det ska inte vara ett särskilt omfattande arbete då vi bara har några veckor på oss. Hur som helst har vi ändrat inriktning nu och ska titta lite mer på genus utifrån barnböcker. Hur biblioteken tänker när de rekomenderar böcker till barn (om det är skillnad beroende på barnets kön)osv. Det är svårt att hitta dramaundervisning i de yngre åldrarna. Hoppas på ett spännande arbete i alla fall :)