tisdag 23 februari 2010

Kärlekshistoria

Jag kommer ihåg när jag var liten och var hemma hos min farmor i villan. Varje gång jag kom dit tittade jag i hennes porslinskåp, linneskåp och i rummet i källaren där hon förvarade en massa gamla saker. Jag tyckte det var så kul och varje gång hittade jag någonting nytt att titta på. Nu har smaken ändrats genom åren men kärleken till gamla saker har alltid funnits.

Pigtittaren

Jag har flera gamla saker jag fått av famor, bland annat min farfars mors gamla byrå som är daterad 1850 på baksidan. Byrån kallar min farmor Tyra eftersom farfars mor hette så. Den är vit med härlig patina, stora lådor och når mig nästan upp till bröstet. På den står en vacker gammal pigtittare min farmor köpte i en anikaffär "för många år sedan".

Utöver denna möbel har jag ett soffbord från 50-talet (som för tillfället står i källarförrådet i väntan på den där String-väggen) som min farbror köpte när han var ung. Skulle jag rabbla alla gamla saker skulle ni hinna somna, men jag skulle ju kunna skriva lite om de ibland och kanske lägga upp en tillhörande bild.

Min kärlek till gamla saker har funnits sedan unga år. I gymnasiet var jag väldigt inne på 60-talet ett tag men har väl växlat stil rätt ofta under min uppväxt. När jag började inse att man faktiskt kunde klä sig efter en svunnen tid växte min nuvarande stil fram. Jag mixar nya och gamla kläder och accesoarer, försöker mig på vintageinspirerade frisyrer och känner mig ganska grå utan rött läppstift. Från att ha varit en all black klär jag mig idag i (enligt mig) mycket färg.

Musiken har alltid funnits där eftersom min pappa till störst del lyssnar på 50-, 60- och 70-talsmusik. Vi är båda stora fan av Chucken. Jag är och har varit fascinerad av äldre bilar och tycker/tyckt att de är oerhört vackra. Så när jag för 6 år sedan träffade Christian så började även det intresset att utvecklas och min kunskap lika så. Haha, har till och med fått frågan om även jag jobbar med bilar...

Inga kommentarer: