onsdag 24 november 2010

Saffron buns

Jag har spenderat eftermiddagen med att baka lussebullar/saffransbullar. Det blev en hel massa. Receptet jag använder till degen kommer från ett gammalt mjölkpaket via min mamma.
50g jäst
100g smör
5dl mjölk 3%
250g kesella/kvarg 10%
2pkt saffran (jag tar 3pkt)
1½dl socker
½tsk salt
ca 17dl vetemjöl
Smula jästen i degbunken. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken. Låt smör- och mjölkblandningen bli fingervarm, dvs 37 grader. Häll spadet över jästen, rör om så att jästen löser sig. Tillsätt kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir smidig. Låt jäsa övertäckt i 40 min.
Knåda sedan degen smidig med mjölat bakbord. Sedan är det bara att baka ut och låta jäsa i ca 40 min till. Jag gjorde hälften lussebullar, hälften saffransbullar med en smör-, mandelmassa- och vanijsockerblandning. Pensla med vispat ägg och grädda tills de fått fin färg mitt i ugnen på 225 grader.
Jag har i saffranet redan i smör- och mjölkblandningen.

Gräddas för fulla muggar.

Saffransbullarna med hackade mandlar strödda över.

Kesellan är hemligheten till ett saftigt bröd.

1 kommentar:

Lilith sa...

Those look fantastic - will try the recipe this autumn, I've been looking for an egg-free one!